Sijainti: Etusivu / Kirkko ja kaupunki / Kirkko ja Kaupunki: Arkisto / ”Uskon, että Jeesus olisi tehnyt samoin”
Tehdyt toimenpiteet

”Uskon, että Jeesus olisi tehnyt samoin”

– Kirkon suhteessa samaa sukupuolta oleviin pareihin on kaksinaismoraalia, rovasti Liisa Tuovinen sanoo.

– On kaksinaismoraalia, että voimme hyväksyä sukupuoliset vähemmistöt sielunhoidossa, mutta kirkon opetuksessa heidät vaietaan, Liisa Tuovinen hämmästelee. Kuva: Sirpa Päivinen

Orava pelehtii korkealla koivun latvaoksistossa. Sen pari on edellisenä päivänä tipahtanut vesisaaviin ja hukkunut. Muuten järvenpääläisessä puutarhassa vallitsee keskikesän syvä rauha.

Suven kirkollisesta uutispommista, jossa kerrottiin rovasti Liisa Tuovisen siunanneen rekisteröidyn parisuhteen, on kulunut tovi. Myrskyn nostaneelle toimenpiteelle ei ole hyväksyttyä kaavaa, joten toimituksen tehnyt pappi rikkoi kirkollisen kuvion. Lisämausteen muhevaan uutiseen toi se, että siunaaminen tapahtui kirkkotilaksi vihityssä paikassa.

Tuovisesta on kanneltu tuomiokapituliin, jossa asia tulee pöydälle ensi viikolla. Keskustelu on käynyt kuumana verkossa tuttuun tyyliin. Inttäminen, uhkailu ja oikeassa oleminen ovat peitonneet mennen tullen toisen osapuolen kuuntelemisen.

Omin luvin toiminutta kehotetaan luopumaan pappisoikeuksistaan. Homoille näytetään ovea: perustakoot oman kirkon.

Ärhäkimmät hekumoivat kirkon luottamuksen hupenemisella ja povaavat kirkosta eroamisaaltoa. Maltillisemmat arvelevat, että nostamalla asia julkisuuteen kirkko taipuu tekemään asiasta virallisen linjauksen.

Erilaiset raamattunäkemykset

Tuovinen kertoo saaneensa kosolti palautetta, valtaosaltaan myönteistä. Keskustelupalstoja terapiatyötä tekevä, kysytty luennoitsija ja kirjoittaja ei ehdi lukea.
– Pitää olla muutakin elämää.

Yhteys-liike tukiryhmänä

Vuonna 2003 joukko kirkon työntekijöitä perusti Yhteys-liike -nimisen tukiryhmän puolustamaan ihmisarvoista ja kristillistä tapaa suhtautua seksuaali- ja sukupuolivähemmistöryhmiin.

Miten Yhteys-liikkeeseen kuuluminen onnistuu kirkon virassa, diakonia ja yhteiskuntatyön sihteeri Marja Kantanen kirkkohallituksesta?

  – Onhan se vähän kaksipiippuinen juttu ainakin parisuhteen siunaamisasiassa, jossa kirkolla ei ole virallista kantaa. Kannan ottaminen on kiinni asianomaisen kansalaisrohkeudesta. Perheasioita hoitavien virkamiesten toimia varmasti seurataan muita tarkemmin.

Kallion seurakunta järjestää Sateenkaarimessuja. Seuraava pidetään Tuomiokirkon kryptassa 31.8.

Yhteys-liikkeen puheenjohtajana toimii Liisa Tuovinen.

www.yhteys.org

Toki hän saamansa kritiikin syitä pohtii. Pääaine teologisessa tiedekunnassa oli Uuden testamentin eksegetiikka. Sen vuoksi häntä on pitkään harmittanut kirkon riittämätön Raamattuopetus ja siitä seuraava heikko Raamattutiedon taso.

– Uskotaan Jumalan omin käsin kirjoittaneen Raamatun ja vedotaan Mooseksen ajan puhtauslakeihin, vaikka jo alkukirkko hylkäsi ne.

Teologi on huomannut, että Raamattua luetaan usein käskyjen ja kieltojen lakikirjana.
– Näyttää olevan vaikea ajatella, että kristityn velvollisuus on kysyä, mitä Jumalan rakkaus merkitsee tässä ja nyt. Kyllä Jeesus kehotti punnitsemaan asioita, samoin Paavali, joka tähdensi, että arvioikaa ja pitäkää se, mikä on hyvää.

Ahdistusta lisää se, että seksuaalisuuteen liittyvä tutkimustieto on kovin nuorta. Nykylääketiede on kumonnut käsityksen homoseksuaalisuudesta sairautena, mutta lääkäritkään eivät tunne homoseksuaalisuuden syitä.

– Edesmennyt lääkäri Jorma Palo kirjoitti parantumattomasti terveistä, joka on minusta hyvin sanottu. Homoseksuaalisuus on luovuttamaton osa minuutta, ihmiselle annettu, eikä siitä voi tulla pois. Emmekö jo voisi kirkossakin luopua kutsumasta sitä synniksi?

– Kuviota hämmentää vielä sekin, että on niin paljon bi-seksuaaleja, joilla on jokin mahdollisuus ”vaihtaa puolta”, kuten Paavali sanoo.

Tukea toiselta papilta

Kanteluihin Liisa Tuovinen suhtautuu rauhallisesti. Viime viikolla hän sai tukea toiminnalleen toiselta eläkepapilta. Kannelmäen entinen kirkkoherra Pentti Simojoki totesi Aholansaaren teologikokouksessa, että parisuhteiden siunaamista tulee jatkaa.

– Minulla ei ole epäilystä, etteikö Jeesus olisi siunannut parisuhteita. Jos menetän pappisoikeuteni, menen sinne missä syrjityt ovat. Olemmehan siellä kirkon ytimessä.

kuuluu seuraaviin kategorioihin: