Sijainti: Etusivu / Kirkko ja kaupunki / Kirkko ja Kaupunki: Arkisto / Fillari kertoo ajajansa ajatuksista
Tehdyt toimenpiteet

Fillari kertoo ajajansa ajatuksista

– Jos kaupungilla ajaa oudon näköisellä menopelillä, ihmiset tulevat tosi helposti juttelemaan, on Olli Erkkilä, 29, huomannut.

Hänellä on kotona niin monta itse suunniteltua ja valmistettua pyörää, että hän on joutunut osan jo ”hukkaamaan” kavereille.

Erkkilä voitti juuri Kosmos-polkupyörällään kierrätyskilpailun, joka liittyy perjantaina Kaapelitehtaalla alkavan Kierrätystehtaaseen. Risain-kisan tarkoituksena oli nostaa esiin käsityönharrastajien kierrätysdesignia.

Kosmos-pyörässä on osia kymmenkunnasta fillarista. Mies osti kaupasta vain ketjut, kumit ja maalit.

Pyörän rungon osien liitoskohtia ei valkovihreän maalipinnan alta huomaa tarkkasilmäisinkään.

videoPyörä on miellyttävä ajaa.
– Paksujen pinnojen ansiosta pyörästä lähtee ajaessa viuhuntaääntä.

Jouluna taideteolliseksi muotoilijaksi valmistunut Erkkilä kokoaa pyöriä toistaiseksi vain harrastuksenaan.

– Käsityönä tehdyillä pyörillä on vaikea hankkia Suomessa elantoa.

Voittoisaa pyörää Erkkilä väsäsi runsaat pari viikkoa.Menopelien rakennus on kiinnostanut Erkkilää aina. Hän muutti kahdeksanvuotiaana vanhempineen kerrostalosta omakotitaloon.

– Hauska itse tekemisen maailma löytyi nopeasti.

Puupalikoista syntyi ensiksi leikkiautoja.
– Sitten rakentelu eteni sitä loogista kaavaa, eli polkupyöristä siirryin mopoihin, sitten kevytmoottoripyöriin ja lopulta autoihin.

Erkkilä on rakentanut alusta loppuun esimerkiksi rättisitikan. Parikymppisenä hän lähti Lahden Muotoiluinstituuttiin opiskelemaan.

– En pystynyt ajamaan metriäkään tavallisella pyörällä, vaan kulkuneuvoksi piti heti tehdä kustom-pyörä.

Mies palasi takaisin juurilleen pyörien rakennukseen. Pyörä on hänelle tärkeä osa tyyliä. Se edustaa ajajansa ajatuksia.

– Tuolla on paljon sellaisia fillareita, joiden kanssa en voisi liikkua.

Monet markettien perusfillarit näyttävät Erkkilästä suurennetuilta lastenpyöriltä. Ne ovat hänestä kerrassaan kammottavia.


Pyörälenkit eivät ole Erkkilästä niin kiehtovia kuin rakentelu. Hänelle on kuitenkin tärkeää, että pyörä on myös ajettava.

Erkkilä imee vaikutteita polkupyöriinsä muun muassa moottoripyörämaailmasta. Osia hän metsästää esimerkiksi kierrätyskeskuksista ja kirpputoreilta.

Vanhempien takapihalla olevalle verstaalle onkin alkanut muodostua romuvarasto erilaisista rungoista ja tangoista.

– Laskee kustannuksia ja säästää aikaa, kun jokaisen osan perässä ei tarvitse lähteä jonnekin.

Halvaksi tuli esimerkiksi se taideprojektipyörä, johon Erkkilä haki metsästä katkonaisen ruostuneen fillarirungon.

Hänelle oli jäänyt lapsuudesta muistikuva, että metsässä lepäsi hylätty pyörä. Siellähän se odotti.

Maria Ruuska

PS. On piristävää, että Helsingistä löytyy oma harrastajakuntansa ja tapahtumansa mitä kummallisimmille harrastuksille.

Nautin kaupungissa eniten keikoista. Kävin juuri kuuntelemassa loistaa DJ Shantelia.

Vaadin muutosta julkisen liikenteen hintoihin pääkaupunkiseudulla. Helsingin ja Vantaan välinen edestakainen bussimatka maksaa kahdeksan euroa. Se on aika paljon.

Kierrätystehdas-tapahtuma Kaapelitehtaalla 24.–25.4. klo 10–17. Vapaa pääsy. Lisätietoa: http://www.kierratystehdas.fi/.

kuuluu seuraaviin kategorioihin: